Risks and Benefits of Omega 3 Fats for Mortality, Cardiovascular Disease, and Cancer: Systematic Review.
From: School of Medicine, Health Policy and Practice, University of East Anglia, Norwich NR4 7TJ. l.hooper@uea.ac.uk
BMJ (Clinical research ed.)
- Publish Date: Apr 2006
- ISSN: 1468-5833
- Volume: 332
- Issue: 7544
- Pages: 752-60
- Medium: Internet
- Language: English
- Citation (JAMA): Hooper Lee, Thompson Rachel L, Harrison Roger A, et al. Risks and Benefits of Omega 3 Fats for Mortality, Cardiovascular Disease, and Cancer: Systematic Review.. BMJ Apr 2006;332:752-60
Abstract
OBJECTIVE: To review systematically the evidence for an effect of long chain and shorter chain omega 3 fatty acids on total mortality, cardiovascular events, and cancer. DATA SOURCES: Electronic databases searched to February 2002; authors contacted and bibliographies of randomised controlled trials (RCTs) checked to locate studies. REVIEW METHODS: Review of RCTs of omega 3 intake for (3) 6 months in adults (with or without risk factors for cardiovascular disease) with data on a relevant outcome. Cohort studies that estimated omega 3 intake and related this to clinical outcome during at least 6 months were also included. Application of inclusion criteria, data extraction, and quality assessments were performed independently in duplicate. RESULTS: Of 15,159 titles and abstracts assessed, 48 RCTs (36,913 participants) and 41 cohort studies were analysed. The trial results were inconsistent. The pooled estimate showed no strong evidence of reduced risk of total mortality (relative risk 0.87, 95% confidence interval 0.73 to 1.03) or combined cardiovascular events (0.95, 0.82 to 1.12) in participants taking additional omega 3 fats. The few studies at low risk of bias were more consistent, but they showed no effect of omega 3 on total mortality (0.98, 0.70 to 1.36) or cardiovascular events (1.09, 0.87 to 1.37). When data from the subgroup of studies of long chain omega 3 fats were analysed separately, total mortality (0.86, 0.70 to 1.04; 138 events) and cardiovascular events (0.93, 0.79 to 1.11) were not clearly reduced. Neither RCTs nor cohort studies suggested increased risk of cancer with a higher intake of omega 3 (trials: 1.07, 0.88 to 1.30; cohort studies: 1.02, 0.87 to 1.19), but clinically important harm could not be excluded. CONCLUSION: Long chain and shorter chain omega 3 fats do not have a clear effect on total mortality, combined cardiovascular events, or cancer.
Mesh Headings (Keywords): Cardiovascular Diseases, Cohort Studies, Dietary Supplements, Fatty Acids, Omega-3, Fish Oils, Humans, Neoplasms, Prognosis, Randomized Controlled Trials as Topic, Risk Factors
Check for Full Text / PubMed Unique Identifier (PMID): 16565093
This abstract is part of PubMed, a service of the U.S. National Library of Medicine. PubMed includes more than 17 million citations from MEDLINE and other life science journals for biomedical articles. See Copyright and Disclaimers.
Linked medical terms appearing on this page are added by Healia to help readers find more information and are not part of the original PubMed document.
The data herein was last updated on July 8th, 2008 and may not reflect the most current and accurate data available from NLM.
