Medical Journals

Vegetables, Fruit, and Antioxidant-related Nutrients and Risk of Non-hodgkin Lymphoma: a National Cancer Institute-surveillance, Epidemiology, and End Results Population-based Case-control Study.

Authors:
  • Kelemen Linda E
  • Cerhan James R
  • Lim Unhee
  • Davis Scott
  • Cozen Wendy
  • Schenk Maryjean
  • Colt Joanne
  • Hartge Patricia
  • Ward Mary H

From: Department of Health Sciences Research, Mayo Clinic College of Medicine, Rochester, MN 55905, USA.

The American journal of clinical nutrition

  • Publish Date: Jun 2006
  • ISSN: 0002-9165
  • Volume: 83
  • Issue: 6
  • Pages: 1401-10
  • Medium: Print
  • Language: English
  • Citation (JAMA): Kelemen Linda E, Cerhan James R, Lim Unhee, et al. Vegetables, Fruit, and Antioxidant-related Nutrients and Risk of Non-hodgkin Lymphoma: a National Cancer Institute-surveillance, Epidemiology, and End Results Population-based Case-control Study.. Am. J. Clin. Nutr. Jun 2006;83:1401-10

Abstract

BACKGROUND: Factors related to DNA damage and altered immunologic responses, such as reactive oxygen species production, are associated with the risk of non-Hodgkin lymphoma (NHL). OBJECTIVE: The aim was to evaluate NHL risk with intakes of vegetables, fruit, and nutrients involved in antioxidant activities. DESIGN: Incident case subjects aged 20-74 y were identified between 1998 and 2000 from a National Cancer Institute-sponsored study by using four Surveillance, Epidemiology, and End Results registries. Control subjects, who were selected by random dialing (< 65 y) and from Medicare files (> or = 65 y), were matched to cases by age, center, race, and sex. Of 1321 case and 1057 control subjects who enrolled, dietary data were collected on a subset (466 cases and 391 controls). Carotenoid intakes were estimated by using updated values from the US Department of Agriculture nutrient databases. Unconditional logistic regression models were used to estimate odds ratios (ORs) and 95% CIs. RESULTS: NHL risk was inversely associated with higher number of weekly servings of all vegetables (multivariable OR for highest compared with lowest quartile: 0.58; 95% CI: 0.35, 0.95; P for trend = 0.04), green leafy vegetables (OR: 0.59; 95% CI: 0.36, 0.96; P for trend = 0.01), and cruciferous vegetables (OR: 0.62; 95% CI: 0.39, 1.00; P for trend = 0.05) and with higher daily intakes of lutein and zeaxanthin (OR: 0.54; 95% CI: 0.32, 0.91; P for trend = 0.06) and zinc (OR: 0.58; 95% CI: 0.36, 0.91; P for trend = 0.02). An effect modification by exercise and NHL subtype was observed with some food groups and nutrients. CONCLUSION: Higher intakes of vegetables, lutein and zeaxanthin, and zinc are associated with a lower NHL risk.

Mesh Headings (Keywords): Adult, Aged, Anticarcinogenic Agents, Antioxidants, Case-Control Studies, Diet, Diet Surveys, Female, Humans, Logistic Models, Lymphoma, Non-Hodgkin, Male, Middle Aged, Multicenter Studies as Topic, Risk Factors, SEER Program, United States, Vegetables


Check for Full Text / PubMed Unique Identifier (PMID): 16762953


This abstract is part of PubMed, a service of the U.S. National Library of Medicine. PubMed includes more than 17 million citations from MEDLINE and other life science journals for biomedical articles. See Copyright and Disclaimers.

Linked medical terms appearing on this page are added by Healia to help readers find more information and are not part of the original PubMed document.

The data herein was last updated on July 8th, 2008 and may not reflect the most current and accurate data available from NLM.


Advertisements

About | Privacy Policy | Business Solutions | Advertise | Contact | Add Healia to your site

©2012. Healia / Meredith Corporation  

Use of this site constitutes acceptance of our Terms of Service and Privacy Policy. All content on this Web site, including medical opinion and any other health-related information, is for informational purposes only and should not be used for a specific diagnosis or individual treatment plan for any situation. Use of this site and the information contained herein does not create a doctor-patient relationship. Always seek the direct advice of your doctor in connection with any questions or issues you may have regarding your own health or the health of others.