Medical Journals

Dietary Flavonoid Intake and Breast Cancer Risk Among Women on Long Island.

Authors:
  • Fink Brian N
  • Steck Susan E
  • Wolff Mary S
  • Britton Julie A
  • Kabat Geoffrey C
  • Schroeder Jane C
  • Teitelbaum Susan L
  • Neugut Alfred I
  • Gammon Marilie D

From: Department of Epidemiology, School of Public Health, University of North Carolina, Chapel Hill, NC, USA. finkb@email.unc.edu

American journal of epidemiology

  • Publish Date: Mar 2007
  • ISSN: 0002-9262
  • Volume: 165
  • Issue: 5
  • Pages: 514-23
  • Medium: Print
  • Language: English
  • Citation (JAMA): Fink Brian N, Steck Susan E, Wolff Mary S, et al. Dietary Flavonoid Intake and Breast Cancer Risk Among Women on Long Island.. Am. J. Epidemiol. Mar 2007;165:514-23

Abstract

Flavonoids are found in a variety of foods and have anticarcinogenic properties in experimental models. Few epidemiologic studies have examined whether flavonoid intake is associated with breast cancer in humans. In this study, the authors investigated whether dietary flavonoid intake was associated with reduced risk of breast cancer in a population-based sample of US women. They conducted a case-control study among women who resided in Nassau and Suffolk counties on Long Island, New York. Cases and controls were interviewed about known and suspected risk factors and asked to complete a food frequency questionnaire regarding their average intake in the prior 12 months. A total of 1,434 breast cancer cases and 1,440 controls provided adequate responses. A decrease in breast cancer risk was associated with flavonoid intake; the decrease was most pronounced among postmenopausal women for flavonols (odds ratio (OR) = 0.54, 95% confidence interval (CI): 0.40, 0.73), flavones (OR = 0.61, 95% CI: 0.45, 0.83), flavan-3-ols (OR = 0.74, 95% CI: 0.55, 0.99), and lignans (OR = 0.69, 95% CI: 0.51, 0.94). The authors conclude that intake of flavonols, flavones, flavan-3-ols, and lignans is associated with reduced risk of incident postmenopausal breast cancer among Long Island women. These results suggest that US women can consume sufficient levels of flavonoids to benefit from their potential chemopreventive effects.

Mesh Headings (Keywords): Adult, Breast Neoplasms, Case-Control Studies, Confounding Factors (Epidemiology), Effect Modifiers (Epidemiology), Female, Flavonoids, Humans, Logistic Models, Middle Aged, New York, Postmenopause, Questionnaires, Risk Assessment, Risk Factors


Check for Full Text / PubMed Unique Identifier (PMID): 17158855


This abstract is part of PubMed, a service of the U.S. National Library of Medicine. PubMed includes more than 17 million citations from MEDLINE and other life science journals for biomedical articles. See Copyright and Disclaimers.

Linked medical terms appearing on this page are added by Healia to help readers find more information and are not part of the original PubMed document.

The data herein was last updated on July 8th, 2008 and may not reflect the most current and accurate data available from NLM.


Advertisements

About | Privacy Policy | Business Solutions | Advertise | Contact | Add Healia to your site

©2012. Healia / Meredith Corporation  

Use of this site constitutes acceptance of our Terms of Service and Privacy Policy. All content on this Web site, including medical opinion and any other health-related information, is for informational purposes only and should not be used for a specific diagnosis or individual treatment plan for any situation. Use of this site and the information contained herein does not create a doctor-patient relationship. Always seek the direct advice of your doctor in connection with any questions or issues you may have regarding your own health or the health of others.